Saturday 12 November 2011

CeRiTa RaYa HaJi

Salam buat semua...
Raya Haji tahun ni sambutannya taklah semeriah macam
Raya Puasa haritu..nak berposing2 bagai..baju Raya pun
pakai yang lama je..hehe..cukupla berkumpul adik beradik
tupun dah meriah sangat..seperti kebiasaan memang balik
Sungai Besarlah kami..nak raya mane lagi rumah Hubby
pun sekangkang kera je ngeh ngeh..

Tahun lepas je Raya Haji di Rumah Saya..sehari sebelum
Raya Saya bersalin di Umra Sek 13 melahirkan Adam..
Cepat betul masa berlalu belum sempat Adam setahun
dah nak menyusul yang ketiga..kahkah memang tak
menyempat nyempat..rezeki rezeki..sedar tak sedar
dah dua bulan Saya berisi..patutla selera makan macam
de saka je kat badan rupanya ada isi dalam perut..
Alhamdulillah..bertambahlah ahli keluarga Saya tahun depan.

Kami balik kampung sehari sebelum Raya Haji hari Sabtu
tu..dalam kul 12 lebihla bertolak dari rumah..asalnya nak
bertolak Subuh2 la konon takut jalan jem..last2 lambat
 juga bertolak..ade je benda yang tak setle2..kalau
 boleh sume barang nak diangkut macam nak
 pindah pun ada ekeke..

Dah tau mesti jem kat Kapar tu jadinya Hubby
 amik keputusan ikut highway LATAR ke Kuala
Selangor..lagipun tak pernah ikut highway ni..
saje je nak try ramai kata dekat ikut jalan ni..
perghh memang cepatla sampai kalau bawak laju
tapi tol nye memang tak hengattla..hulur jelah janji
selesa..walaupun dalam hati tu memang tak ikhlas
 pun hehe..Rupanya Kuala Selangor pun jem juga
 tapi takdela teruk sangat macam kat Tanjung Karang
nasib baik la bebudak tu tido je sepanjang jalan..

Sampai Sungai Besar terus menuju ke rumah Saya..
Malam Raya tu buat majlis tahlil dan doa kesyukuran
kat Masjid..memang sibuklah sangat aritu mana
 nak buat lauk untuk kenduri untuk Raya lagi..
 tapi sempat juga selesai sebelum asar tu..memang
 cepat dan tangkas betul walaupun hanya 4 tenaga je
 yang ada..yang lain seperta biasa malam Raya
baru sampai..Family besar Saya kalau berkumpul
 pun dah macam kenduri
huh meriah memang meriah sangat..

Malam Raya tu selesai kenduri terus bergegas ke
 rumah Hubby memang plan nak tido situpun..
hehe kira adil lakan..siang rumah
Saya malam rumah Hubby..
sampai2 mak ngan abah mertua dah 
tido..abah masak rendang ayam je..
Pagi tu subuh2 dah dengar
 abah bangun kelentang-kelentung kat dapur...
apalagi sepantas kilatla bangun semayang dulula
pastu baru tolong abah kat dapur
konon nak potong ketupat rupanya ketupat
 tak rebus pun..last2 masak nasi ngan pulut je
pastu masak ayam masak merah..
masak pun tak banyak family Hubby tak
ramai macam family Saya..

Nijelah Family Hubby..
cuma abang Sulong Hubby je yang tak balik.
Sempat snap pic ni je ..tupun dorang da abis makan..
Sorylah hasil kameraku kurang memuaskan.
tapi tetap nak tempek juga suasana pagi raya la konon..:)


Dah tengahari baru ke rumah Saya pulak..
 penat gakla sebenarnya..kesana kemari
berangkut barang..malamtu tido rumah Saya..
Esok paginya ke rumah Hubby pulak..hehe
camtulah kami..kadang2 tu Saya tido rumah Saya
Hubby lak tido rumah diye..hehe boleh pulakkan.
ala belasah je..family kitorang tak kisah pun..:)

 
Petang tu kami sume beraya ke rumah Maksu
adik Mak yang Bongsu..



Bersama anak2 buah Saya..










Sauhun tu macam twisties je Tasnim makan..
 sedap betul katanya..ape2 jelah Tasnim..


Balik dari rumah Maksu kami beraya kat rumah
Pakcik Saya belah abah pulak makan sup lembu..
fresh lagi dagingnya makan panas2 perghh memang
mabeles..sampai2 rumah rupanya ade kaki lembu
ngan kepala lembu yang menanti..haha..memang dah
biasa sangat..family kitorang memang suke makan
kaki lembu..tapi tak sangka la pulak ade kepala..
memang Mak jelah yang rajin mengerjakan..kami
tolong la juga..balik pagi Isnin tu..masing2 dapat
bahagian daging korban..puasla makan daging
seminggu ni..buat masak kicap, masak kari, masak
merah..last sekali wat daging goreng je ngan bawang..
memang naikla darah tinggi makan daging je hahaha..

Sampai sini je..
Bye semua..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...